Telemedicina - ce este și ce rol are în contextul pandemic actual

Cum numărul de cazuri de COVID-19 confirmate a crescut foarte mult de la declararea pandemiei, medicii se străduiesc să ofere cea mai bună îngrijire pentru pacienții lor în timp ce se protejează pe ei înșiși și restul personalului medical. De aceea, telemedicina a devenit un instrument util pentru furnizarea de îngrijiri medicale la distanță.

Ce este telemedicina?

Termenul de „telemedicină” a apărut în 1970 cu sensul de „tratare de la distanță” și înseamnă, concret, folosirea tehnologiilor informaționale și de comunicare în folosul pacienților, prin creșterea accesului acestora la îngrijire și informare medicală.

Conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), telemedicina poate fi descrisă ca livrarea unor servicii medicale când distanța este un factor critic, de către specialiștii în sănătate, folosind tehnologii de comunicare pentru schimbul de informații valide pentru a stabili diagnosticul, tratamentul și prevenirea bolilor, pentru cercetare și evaluare, dar și pentru educația continuă a profesioniștilor din domeniul sănătății, totul în interesul îmbunătățirii sănătății indivizilor și comunităților.

Cele 4 elemente cruciale pentru telemedicină sunt:

-    Scopul ei este să furnizeze suport clinic.
-    A fost creată pentru a depăși barierele geografice și a conecta persoane care se află la distanță una de alta.
-    Implică folosirea diferitelor tehnologii de informare și comunicare.
-    Scopul este de a îmbunătăți starea de sănătate a celor aflați în nevoie. 

Coronavirus: ce rol are telemedicina în contextul pandemic actual

În contextul pandemiei de coronaviroză, în care deplasările sunt limitate în vederea aplatizării curbei epidemice, iar riscul de infectare pe care îl au cadrele medicale este uriaș, telemedicina se dovedește un instrument util pentru consilierea pacienților care se confruntă cu diverse probleme de sănătate. 

 
 

Astfel, medicii pot oferi consultații, pot face recomandări și pot monitoriza pacienții cu boli cronice și, de asemenea, pot identifica pacienții care prezintă simptomele infectării cu noul coronavirus. Pacienții, la rândul lor, le vor furniza medicilor, prin intermediul mijloacelor de comunicare, fotografii cu diverse documente medicale solicitate de aceștia.

Prof. Dr. Cătălina Poiană, președintele Colegiului Medicilor București, spune că telemedicina contează în această perioadă atât pentru protejarea medicilor, cât și a pacienților. Telemedicina este importantă pentru asigurarea consulturilor la distanță și, în funcție de problemele pe care le semnalează pacientul la momentul discuției, medicul poate să aprecieze dacă recomandările se pot face pe această cale sau dacă pacientul necesită o investigație suplimentară sau un consult fizic. În același timp, telemedicina este utilă și pentru recomandări medicale, spre exemplu în situații de urgență, când un specialist este la distanță și e nevoie de expertiza lui în alte zone.

 
 

Printre prevederile Hotărârii de guvern nr. 252 din 30 martie 2020, privind stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii pe perioada instituirii stării de urgenţă pe teritoriul României, se numără următoarele:

-    Pe perioada stării de urgență, consultațiile medicale prevăzute în pachetul de servicii de bază, respectiv în pachetul minimal de servicii medicale, pot fi acordate și la distanţă, acestea putând fi acordate atât de medicii de familie cât și de medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, și pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultaţii/oră. 
-    Pe perioada stării de urgență, pacienții simptomatici, pentru manifestări clinice sugestive pentru COVID 19, beneficiază de consultații, inclusiv consultații la distanţă ce pot fi realizate prin orice mijloace de comunicare, care pot fi acordate de medicii de familie și de medicii de specialitate din ambulatoriul clinic, cu încadrarea în numărul maxim de 8 consultaţii/oră. De aceste consultații beneficiază toate persoanele aflate pe teritoriul României.

Conform CNAS, pe toată perioada stării de urgență, în asistenţa medicală primară se instituie consultaţia la distanţă pentru afecţiuni respiratorii acute, subacute sau alte manifestări clinice care ar putea semnala infecția cu coronavirus, consultație care poate fi realizată prin orice mijloace de comunicare.

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie le recomandă acestora ca, pe perioada stării de urgență, consultațiile la distanță să fie acordate utilizând aplicații sau platforme dedicate pentru telemedicină (consultații online) care pot asigura înregistrarea pentru o perioadă de timp atât la pacient cât și la medic a conținutului consultației și securitatea datelor. Aplicații de tipul Skype, Whatsapp, poșta electronică (e-mail) și/sau telefon se încadrează de asemenea în definiția largă a „mijloacelor de comunicare electronică” și pot fi utilizate, în lipsa altor prevederi contractuale. 

 

 


Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
World Health Organization (WHO) - Telemedicine
https://www.who.int/goe/publications/goe_telemedicine_2010.pdf
Monitorul Juridic - HOTĂRÂRE nr. 252 din 30 martie 2020 privind stabilirea unor măsuri în domeniul sănătăţii pe perioada instituirii stării de urgenţă pe teritoriul României
http://www.monitoruljuridic.ro/act/hot-r-re-nr-252-din-30-martie-2020-privind-stabilirea-unor-m-suri-n-domeniul-s-n-t-ii-pe-perioada-instituirii-st-rii-de-urgen-pe-teritoriul-rom-niei-224518.html
Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) - Modificări în modul de acordare a serviciilor medicale pe perioada instituirii stării de urgență
http://www.cnas.ro/post/type/local/comunicat-modificari-in-modul-de-acordare-a-serviciilor-medicale-pe-perioada-instituirii-starii-de-u.html
Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie - RECOMANDĂRI - CONSULTAȚIA LA DISTANȚĂ
http://fnpmf.ro/FNPMF-recomandari-consultatii-la-distanta-martie-2020.pdf

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0