Greata si varsaturile: cauze si remedii

Senzația de greață reprezintă un reflex incontrolabil de a elimina conținutul stomacului și precede în multe cazuri vărsăturile. Ambele simptome sunt des întâlnite la copii, dar afectează și adulții. Din ce cauze apar greața și vărsăturile și ce remedii există?

De regulă, greața este un simptom apărut în urma supraalimentarii sau a consumului de alimente alterate. De asemenea, femeile însărcinate, pacienții care urmează un tratament cu citostatice sau cu alte medicamente și persoanele care au fost supuse anesteziei se pot confrunta cu senzație de greață.

Senzația de greață și vărsăturile: din ce cauze apar?

Greața și vărsăturile pot surveni simultan sau individual și pot avea cauze dintre cele mai diverse. Cele mai frecvente motive ale senzației de greață sunt reprezentate de durere (survenită în urma unei traume sau a unei boli) și de sarcină (în special în primul trimestru). Alte cauze ale senzației de greață, însoțită sau nu de vărsături, sunt:

  • Răul de mișcare;
  • Mirosurile puternice și neplăcute;
  • Stresul;
  • Indigestia;
  • Toxiinfecția alimentară;
  • Infecția cu diverse virusuri;
  • Expunerea la substanțe chimice toxice;
  • Existența pietrelor la rinichi;
  • Febra și tusea (mai ales la copii);
  • Afecțiunile digestive cronice (în special intoleranțele alimentare) – caz în care apar și alte simptome, precum diaree, constipație și dureri abdominale;
  • Sindromul de colon iritabil – mai apar simptome precum balonare, arsuri la stomac, oboseală și crampe abdominale;
  • Boala Crohn;
  • Consumul excesiv de alcool;
  • Tulburările alimentare (bulimia, anorexia);
  • Meningita;
  • Apendicita;
  • Migrenele;
  • Tumorile cerebrale;
  • Chimioterapia;
  • Gastropareza (o afecțiune care se manifestă prin funcționarea deficitară a pereților musculari care căptușesc stomacul);
  • Anestezia;
  • Obstrucția intestinală;
  • Infecția cu rotavirus;
  • Colecistita;
  • Cetoacidoza diabetică;
  • Depresia și anxietatea;
  • Toxiinfecția alimentară;
  • Sindromul de reflux gastroesofagian;
  • Infarctul;
  • Hepatita;
  • Afecțiunile tiroidiene;
  • Ulcerul peptic;
  • Pancreatita;
  • Cancerul pancreatic;
  • Unele medicamente (aspirina, antiinflamatoarele nonsteroidiene, pilulele contraceptive, narcoticele, antibioticele etc.);
  • Cancerul hepatic.

Ce poți face acasă ca remediu pentru greață și vărsături?

Pentru ameliorarea senzației de greață, poți lua câteva măsuri simple:

Odihnește-te

Evită activitatea fizică, nu șofa și odihnește-te corespunzător (lipsa celor opt ore de somn pe noapte pot agrava senzația de greață).

Hidratează-te

Bea apă, limonadă simplă sau cu ghimbir ori ceai de mentă. Evită sucul de portocale, deoarece poate agrava simptomele.

Evită mirosurile puternice (cele de mâncare, parfumurile, fumul etc.).

Mănâncă pâine prăjită

Consumă alimente ușor de digerat (pâine prăjită, biscuiți sărați, covrigei etc.), apoi introdu treptat în alimentație cereale, orez, fructe și apoi alimente bogate în proteine și carbohidrați.

Evită mâncărurile picante sau grase

Stai departe de prăjeli, de mâncăruri iuți și de produse de la fast-food (burgeri, cartofi prăjiți, aripioare prăjite etc.). De asemenea, nu amesteca alimentele calde cu cele reci.

Dacă măsurile de mai sus nu dau rezultate, solicită o vizită medicului pentru determinarea cauzei și un tratament adecvat.

Ce să faci dacă te-ai confruntat cu vărsăturile?

Dacă te-ai confruntat cu vărsăturile, iată ce poți face pentru a-ți reveni la forma obișnuită:

Menține hidratarea

Având în vedere că în urma vărsăturilor se pierd multe lichide, e important ca după ce te-ai liniștit să începi să bei în mod regulat cantități mici de apă, eventual cu săruri de rehidratare, pentru a evita deshidratarea.

RECOMANDARILE EXPERTILOR DOC

Introdu treptat alimente fără prea mult gust sau arome

Reintrodu treptat în alimentație ingrediente fade, fără arome puternice, cum ar fi pâinea prăjită, orezul fiert simplu, cartofii fierți simpli, bananele.

Evită alimentele care ar putea declanșa greață și vărsături

Evită să consumi o zi-două alimente grase (carne grasă, brânzeturi grase, unt etc.) mâncăruri picante, cu ardei și piper și alimente cu zahăr.

Ia mese mai mici și mai dese

În loc să mănânci trei mese mari pe zi, încearcă să mănânci mai puțin și mai des pe parcursul zilei, deoarece această abordare este mai ușoară pentru sistemul digestiv afectat de vărsături.

Când trebuie să te adresezi medicului în caz de greață și vărsături?

Programează o vizită la medic dacă senzația de greață este persistentă și însoțită de simptome precum: vărsături frecvente (mai mult de 48 de ore în cazul adulților/24 de ore în cazul copiilor cu vârste sub doi ani/12 ore în cazul bebelușilor) cu miros extrem de neplăcut, durere în piept, crampe abdominale severe, vedere încețoșată, leșin, confuzie, paloare, febră, scădere inexplicabilă în greutate sau gât înțepenenit.

Când reprezintă greața și vărsăturile o urgență medicală?

Pe lângă senzația de greață, simptomele care pot semnala o afecțiune gravă și care necesită atenție medicală de urgență sunt:

  • Vărsături însoțite de dureri severe de cap apărute din senin și febră;
  • Incapacitatea de a bea sau de a mânca timp de 12 ore;
  • Sete excesivă, puls slab, gură uscată, urinări frecvente, urină de culoare închisă, slăbiciune, letargie și amețeală – semne specifice deshidratării;
  • Conținutul stomacal eliminat pe gură prezintă urme de sânge, are o culoare verzuie și o textură asemănătoare zațului de cafea.

Metode de prevenire a greței și vărsăturilor

În cazul în care greața și vărsăturile nu reprezintă simptome care să ascundă o cauză mai gravă, acestea pot fi evitate dacă alegi să consumi porții mai mici de mâncare și alimente care nu irită stomacul, cum ar fi cele picante sau foarte grase. Carnea slabă, brânza degresată și biscuiții digestivi sunt alimente care previn instalarea senzației de greață.

În sarcină, pentru a ușura senzația de greață dimineața, gravidele pot mânca imediat ce se trezesc puțină pâine prăjită sau un covrigel. E bine să aibă chiar lângă pat aceste gustări pentru a mânca imediat la trezire. Pentru a evita greața în timpul zilei, se vor evita alimentele prea grase și se vor lua mese mici. Unele cercetări arată că și probioticele pot fi de ajutor în reducerea senzației de greață.

Pentru copiii și chiar și adulții care au rău de mișcare atunci când pleacă la drum cu mașina sau cu alte mijloace de transport, greața poate fi prevenită cu ajutorul remediilor cu ghimbir. De exemplu, există acadele cu ghimbir pentru copii, iar adulții pot să bea un ceai de ghimbir înainte de plecare. O rădăcină de ghimbir de 3 cm se taie in trei felii care se pun la fiert cu trei felii de lămâie în 300 ml de apă. După ce se fierb 10 minute la foc potrivit spre mic, se strecoară ceaiul și se bea (opțional, de poate îndulci cu o linguriță de miere).

Nu uitați că un diagnostic corect poate fi pus doar de către un medic specialist, în urma unui consult și a investigațiilor adecvate. Puteți face chiar acum o programare, prin platforma DOC-Time, aici. Iar dacă nu sunteți siguri la ce specialist ar fi indicat să mergeți, vă recomandăm să începeți cu un consult de medicină internă, pentru care puteți face, de asemenea, programări prin DOC-Time.

 

Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
Cleveland Clinic - Nausea & Vomiting 
https://my.clevelandclinic.org/health/symptoms/8106-nausea--vomiting
Probiotics Improve Gastrointestinal Function and Life Quality in Pregnancy
https://www.mdpi.com/2072-6643/13/11/3931
Studiul „Probiotics Improve Gastrointestinal Function and Life Quality in Pregnancy”, apărut în Nutrients 2021, 13(11), 3931; https://doi.org/10.3390/nu13113931, autori: Prasant Kumar Jena  et al.


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

DE SEZON
Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0