Misterele creierului: unde se naște creativitatea? [studiu]

Potrivit unei opinii populare, creativitatea este un produs al emisferei drepte a creierului. Neurologii sceptici pretind, însă, că nu există suficiente dovezi care să susțină această idee și o abilitate atât de complexă precum creativitatea ar trebui să se bazeze pe ambele emisfere.

Un nou studiu¹ de imagistică a creierului realizat de cercetătorii de la Universitatea Drexel din Philadelphia face lumină asupra acestei controverse, prin studierea activității creierului unor chitariști de jazz în timpul improvizației.

Studiul, care a fost publicat recent în revista NeuroImage, a arătat că procesul de creativitate are loc în primul rând în emisfera dreaptă la muzicienii care sunt relativ neexperimentați în improvizație. Cu toate acestea, muzicienii cu experiență vastă în improvizație se bazează în primul rând pe emisfera stângă a creierului. Acest lucru sugerează că, în realitate, creativitatea este o „abilitate a emisferei drepte” atunci când o persoană se confruntă cu o situație necunoscută, dar acest proces se bazează pe rutine bine învățate, din emisfera stângă, atunci când o persoană are experiență cu situația respectivă.

Creativitatea se poate naște în ambele emisfere, în funcție de experiența personală

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

Luând în considerare modul în care activitatea creierului se schimbă odată cu experiența, această cercetare poate contribui la dezvoltarea de noi metode pentru a pregăti oamenii să fie creativi în domeniul lor. De exemplu, atunci când o persoană este expertă, performanța sa este produsă în principal prin procese relativ inconștiente, automate, care sunt dificil de modificat în mod conștient, dar ușor de perturbat în timpul încercării, ca atunci când conștiința de sine determină o persoană să se blocheze și să nu reușească să facă ce și-a propus.

În schimb, performanțele novicilor tind să se afle sub un control deliberat și conștient. Astfel, ei sunt mai capabili să facă ajustări în conformitate cu instrucțiunile date de un profesor sau de un antrenor. Înregistrările activității creierului ar putea dezvălui punctul în care un executant este gata să lase deoparte un anumit control conștient și să se bazeze pe rutine inconștiente, bine învățate. Eliberarea prematură a acestui controlul conștient poate determina executantul să blocheze un obicei nociv sau o tehnică nepotrivită.

Echipa de cercetători a înregistrat electroencefalograme de densitate înaltă (EEG) de la 32 de chitariști de jazz, dintre care unii erau foarte exeprimentați, iar alții aveau o experiență redusă în domeniu. Fiecare muzician a improvizat câte 6 piese de jazz având acompaniament la pian, bas și tobe programate. Cele 192 de improvizații înregistrate au fost ulterior cântate pentru patru muzicieni și profesori de jazz experți, astfel încât aceștia să poată evalua fiecare piesă în ceea ce privește creativitatea și alte calități.

Cercetătorii au comparat EEG-urile înregistrate în timpul performanțelor de înaltă evaluare cu EEG-urile înregistrate în timpul performanțelor care au fost considerate mai puțin creative. Pentru performanțe foarte apreciate în comparație cu performanțele mai puțin apreciate, a existat o activitate mai mare în zonele posterioare ale emisferei stângi ale creierului; pentru performanțele cu calificative mai mici, a existat o activitate mai mare în zonele din emisfera dreaptă, în cea mai mare parte în aria frontală.

Prin ele însele, aceste rezultate ar putea sugera că performanțele extrem de creative sunt asociate cu zonele posterioare ale emisferei stângi și că performanțele mai puțin creative sunt asociate cu zonele din emisfera dreaptă. Acest model este înșelător, însă, potrivit cercetătorilor, deoarece nu ia în considerare experiența muzicianului.

Unii dintre acești muzicieni erau extrem de exeprimentați, oferind numeroase spectacole de-a lungul timpului. Alți muzicieni aveau mult mai puțină experiență, oferind doar un număr foarte mic de spectacole până la data studiului. Când cercetătorii au reanalizat EEG-urile pentru a observa statistic nivelul de experiență al performerilor, a apărut un model foarte diferit de rezultate. Practic, toate diferențele dintre performanțele extrem de creative și cele mai puțin creative au fost găsite în emisfera dreaptă, mai ales în regiunea frontală.
Noul studiu dezvăluie zonele creierului care susțin improvizația muzicală creativă pentru muzicienii cu experiență mare și pentru omologii lor mai puțin experimentați și abordează problema controversată a rolurilor emisferelor stânga și dreapta în creativitate. Mai mult, ridică o problemă importantă care se află în centrul definirii și înțelegerii creativității.

Dacă creativitatea este definită în termeni de calitate a unui produs, cum ar fi un cântec, o invenție, un poem sau o pictură, atunci emisfera stângă joacă un rol cheie, consideră cercetătorii. Dar, dacă creativitatea este înțeleasă ca abilitatea unei persoane de a face față unor situații inedite, necunoscute, cum este cazul improvizatorilor începători, atunci emisfera dreaptă joacă rolul principal.

 

TE-AR MAI PUTEA INTERESA

 

 

Sursă foto: Shutterstock
Bibliografie:
Science Daily - Where in the brain does creativity come from?
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/03/200331130104.htm
1. Studiul „Dual-process contributions to creativity in jazz improvisations: An SPM-EEG study”, apărut în NeuroImage, 2020; 213: 116632 DOI: 10.1016/j.neuroimage.2020.116632, autori David S. Rosen, Yongtaek Oh, Brian Erickson, Fengqing (Zoe) Zhang, Youngmoo E. Kim, John Kounios 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0