Cum să-ți organizezi casa și mediul de lucru

Pentru o casă și un mediu de lucru cât mai organizate, trebuie să afli întâi cauzele aglomerării, după care să te dedici zilnic obiceiurilor bune pentru a păstra un mediu curat, ordonat și organizat.

Pare mai ușor de zis decât de făcut, însă nimic nu este imposibil dacă îți găsești motivație și urmezi un plan bine întocmit. Simți că ți-ai umplut mediul de viață cu tot felul de lucruri care mai au puțin și cad pe tine și nu găsești niciodată nimic din ce îți trebuie? Pentru a avea o casă mai organizată, încearcă să pui în practică o serie de recomandări.

Gândește-te ce fel de persoană ești

Pentru a scăpa de aglomerația și dezordinea din casă, trebuie să ajungi mai întâi la baza acestor probleme. Gândește-te, tu în ce categorie te încadrezi?
-    Genul mereu ocupat: cumperi des lucruri pe care deja le ai pentru uiți că le ai sau nu mai știi unde le-ai pus.
-    Genul mereu îngrijorat: te gândești mereu că poate vei avea nevoie de anumite lucruri în viitor, așa că păstrezi toate nimicurile în caz că îți vor trebui cândva.
-    Genul total copleșit: casa ta pare un depozit uriaș în care sunt aruncate la grămadă tot felul de lucruri, încât pur și simplu nu știi de unde să începi cu organizarea. Așa că preferi să trăiești în haos, deși nu te simți bine nici așa.

Odată ce ai identificat categoria în care ești, poți începe să eviți a mai face greșelile de până acum.

Înainte de a te apuca de curățenia generală, întreabă-te 3 lucruri...

Spațiu, armonie și senzația de libertate. Acestea sunt cele trei lucruri pe care oamenii doresc în general să le simtă în propria casă. Când ai decis în sfârșit să te eliberezi de aglomerație și lucruri inutile și să faci curățenie generală, ia fiecare cameră la rând. În fiecare dintre ele, oprește-ți atenția asupra a 10 obiecte și întreabă-te așa:

1.    Am într-adevăr nevoie de acest obiect?
2.    Îmi place cu adevărat acest obiect?
3.    Acest obiect este mai important decât liniștea mea interioară?

Ține minte: dacă nu folosești un obiect cel puțin o dată pe an, înseamnă că nu ai nevoie de el cu adevărat. 

Exersează cu sacii de gunoi

În fiecare zi, acordă-ți câteva minute în care să strângi lucruri de prin camere sau din anexe. Ia doi saci menajeri. Într-unul pune ce e de aruncat (gunoaie, resturi, obiecte defecte etc.), iar în celălalt pune lucruri pe care nu le mai folosești, dar pe care le poți dona (jucării, haine încă bune etc.). După câteva zile, vei începe să observi cum spațiul vital începe să se aerisească.

Obișnuiește-te să nu mai faci lucrurile pe jumătate

Când ai terminat de mâncat, nu lăsa farfuria pe masă, ci spal-o. Când vii de la serviciu și îți scoți hainele de stradă, nu le arunca prin toată casa, ci du-le în coșul de rufe. Vei pierde mai puțin timp terminând pe loc ce ai început decât dacă lași lucrurile să se adune pe mai târziu.

Stabilește-ți câteva obiceiuri noi

  • Nu mai cumpăra nimic până nu reușești să ordonezi toată casa și spațiul de lucru și vezi exact dacă îți mai trebuie ceva sau nu (mobile, haine etc.).
  • Fixează o zi a săptămânii în care toată lumea cu care locuiești să poată să se implice în curățenie. Cu cât sunt mai multe persoane care să se ocupe punctual de fiecare sarcină, treaba poate fi terminată mai repede. 
  • Scapă de lucrurile pe care nu le-ai mai folosit în ultimele 12 luni. Poate la început îți va fi greu și vei tinde să păstrezi tot felul de obiecte, dar e bine să te gândești la modul realist dacă chiar vei mai avea nevoie de ele vreodată. Fii sincer cu tine și nu inventa motive pentru a păstra tot felul de lucruri de care e clar că nu te vei mai folosi. Vei fi uimit de cât spațiu vei reuși să eliberezi în acest mod!

Învață să te desparți de unele amintiri

 
 

Pentru confortul tau psihic, cea mai utila in acest caz poate fi reciclarea. Nu numai ca ajuti medicul iconjurator, dar si pe cei nevoiasi si asta poate face despartirea de obicele dragi, incarcate de amintiri mai usoara. Asadar, obiectel care pot fi inca folosite de cineva pot lua calea donatiei directe, sau le poti ambala special si sa scrii pe sac un mesaj dragut sau un simplu  "obiecte bune ce pot fi inca folosite". Poate ai prea multe seturi de farfurii sau prăjitoare de pâine, pentru că toate rudele ți-au dat câte unul la nuntă. Poate că ți-ai păstrat toate cursurile din facultate și ocupă un sfert din debara. Nu e nevoie să arunci absolut tot, dar e bine să iei în calcul să împarți cu alții lucrurile care îți prisosesc.

Hainele pe care nu le mai porti isi pot gasi usor stapan daca le impaturesti frumos, ideal ar fi si sa le speli.... incaltamintea trebuie sa  o cureti si pume separat si cosmeticele sau parfumurile care nu au fost pe gustul tau. Toate insotite de un post-it lipit astfel incat lucratorii de la salubritate sa le identifice usor sau trecatorii nevoiasi sa  le poata folosi.

 Ai o rudă tânără sau auzi de copilul unui prieten care studiază ce ai studiat tu? Oferă-i dosarele și caietele tale cu materialele de la cursuri. Știi pe cineva care ar avea nevoie de niște farfurii? Oferă-i unul dintre seturile tale. Te vei simți bine ajutând pe cineva și în același timp îți eliberezi casa de obiecte care ție ți-au devenit inutile. De asemenea, poți căuta pe internet organizații care ajută persoane nevoiașe și le poți contacta pentru a le oferi obiecte utile și funcționale pe care tu nu le mai folosești (electrocasnice, haine etc.).

Spațiul liber, spun specialiștii, este mai prețios pentru fizic și psihic decât aproape orice obiect. Bucură-te de el!

 

 

 

Bibliografie:
HuffPost - The Best Decluttering Advice We’ve Heard
https://www.huffpost.com/entry/the-best-decluttering-advice-weve-heard_n_5a0c8906e4b0b17ffce1ffb8
Becoming minimalist - How to Declutter Your Home
https://www.becomingminimalist.com/creative-ways-to-declutter/

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0