Top 15 cele mai frecvente mituri legate de alimentație

Există numeroase mituri și informații eronate în online, mai ales în privința stilului alimentar corect și sănătos. De exemplu, tinde să acceptăm anumite informații, neconfirmate de experții în sănătate, pentru că urmăm o cură de slăbire și căutăm căi sigure și rapide de a elimina kilogramele în plus. O altă ipostază este cea în care ne dorim produse cât mai benefice pentru sănătate, iar piața de super alimente, suplimente alimentare și remedii naturiste ne furnizează, în mod constant, noi produse care trebuie „neapărat” introduse în dietă. 

Mai jos, regăsești top 15 mituri legate de alimentație. 

1. Aportul caloric e tot ce contează pentru a slăbi

Deși prin crearea unui deficit caloric, adică să arzi mai multe calorii decât consumi prin alimentație, este cel mai important factor atunci când te afli la cură de slăbire, nu este singurul care trebuie luat în calcul.

De exemplu, dezechilibrele hormonale, anumite afecțiuni metabolice sau consumul de anumite medicamente, pot face procesul de slăbire mai ușor sau mai dificil pentru anumite persoane. 

În plus, aportul nutritiv al alimentelor joacă un rol semnificativ în felul în care slăbim. Dacă nu ai grijă la echilibrul de macronutrienți și nu faci exercițiu fizic regulat, există riscul să pierzi mai multă masă musculară și mai puțin țesut adipos, ceea ce, în timp nu va duce la rezultatul pe care ți l-ai imaginat atunci când ai început cura de slăbire. 

2. Alimentele cu un conținut ridicat de grăsimi sunt nesănătoase

Deși această teorie a fost infirmată de mult timp de către experți, multe persoane încă se feresc de alimentele bogate în grăsimi și urmează diete de tipul low-fat, care presupun un aport zilnic de grăsimi extrem de mic. 

Grăsimile alimentare sunt esențiale pentru buna funcționare a organismului, atât timp cât este vorba despre grăsimi sănătoase, consumate în cantități moderate. 

În plus, dietele low-fat pot duce, în timp, la probleme de sănătate serioase, cum ar fi sindromul metabolic, creșterea rezistenței la insulină și chiar creșterea numărului de trigliceride, aceștia fiind factori de risc pentru bolile de inimă. 

3. Micul dejun este cea mai importantă masă a zilei

Deși, în trecut, se credea că un mic dejun copios este cel mai sănătos mod de a începe ziua, cercetările recente arată că acest lucru nu e neapărat așa și nu se aplică tuturor persoanelor. 

Astfel, pentru anumiți oameni, săritul peste micul dejun poate rezulta într-un consum caloric mai scăzut peste zi, care contribuie la pierderea în greutate și/sau menținerea siluetei. 

Atât timp cât nu este vorba despre copii în creștere, adolescenți, femei însărcinate sau persoane cu anumite probleme de sănătate, eliminarea micului dejun din rutina alimentară de zi cu zi nu reprezintă un pericol pentru sănătate, cu condiția ca celelalte mese să asigure aportul caloric necesar individului în cauză. 

4. Trebuie să mănânci mese mici și dese pentru a te menține sănătos

Consumul de mese mici și dese este o strategie folosită de multe persoane pentru a stimula metabolismul și a pierde din greutate. Cu toate acestea, dacă ești sănătos și ai o alimentație echilibrată, nu contează când și cum mănânci, atât timp cât aportul energetic zilnic este asigurat. 

5. Îndulcitorii non-nutritivi sunt sănătoși

Interesul crescut pentru alimente cu un conținut scăzut de calorii, carbohidrați și zahăr a generat noi tipuri de produse, printre care și îndulcitorii artificiali non-nutritivi sau non-calorici. 

Deși consumul excesiv de zahăr este, în mod evident, dăunător pentru sănătate, înlocuirea acestuia cu îndulcitori non-nutritivi poate avea, de asemenea, un impact negativ. De exemplu, îndulcitorii non-nutritivi pot crește riscul de diabet de tip 2, prin tulburarea bacteriilor benefice din tractul intestinal și promovarea apariției anomaliilor la nivelul glicemiei în sânge. 

6. Distribuția macronutrienților contează mai mult decât calitatea alimentelor 

Deși mulți nutriționiști sunt de părere că distribuția de macronutrienți în dietă e tot ce contează pentru un corp suplu și sănătos, cel mai important aspect în alimentație este calitatea mâncării pe care o consumi.

Așadar, deși este posibil să slăbești numai prin alimente procesate și shake-uri proteice, atunci când te concentrezi exclusiv pe macronutrienți, fără a lua în calcul calitatea alimentelor ingerate, poți întâmpina, ulterior, probleme de sănătate, cum ar fi: scăderea sănătății metabolice, riscul crescut de boli, vitalitatea organismului. 

7. Cartofii albi nu sunt sănătoși

Adesea clasificați drept nesănătoși, cartofii albi sunt, de regulă, evitați de persoanele care vor să slăbească sau să adopte un stil de viață mai sănătos. 

Deși consumul excesiv de orice fel de aliment poate duce la îngrășare, cartofii albi, consumați în moderație, nu îți vor afecta dieta. În plus, sunt extrem de sănătoși și conțin o varietate de nutrienți, cum ar fi potasiu, magneziu, vitamina C și fibre dietetice. 

8. Dietele sărace în grăsimi și alimentele dietetice sunt alternative mai sănătoase

Potrivit cercetărilor, o bună parte din alimentele dietetice conțin mai mult zahăr sau îndulcitori artificiali adăugați și sare față de alternativele obișnuite. De multe ori avem tendința să cumpărăm un asemenea produs fără să verificăm tabelul de ingrediente, dar este recomandat să fii atentă la aceste informații, mai ales dacă îți propui să urmezi un stil de viață mai sănătos. 

9. Suplimentele alimentare sunt o pierdere de bani

Cu toate că e important să te concentrezi pe o dietă bogată în nutrienți, suplimentele alimentare pot avea beneficii adăugate. 
Pentru multe persoane, în special pentru cele care suferă de diabet de tip 2, anumite suplimente alimentare pot avea beneficii remarcabile pentru sănătate, dacă sunt luate împreună cu tratamentul medicamentos. 

Un alt exemplu este consumul de suplimente cu acizi grași Omega-3 de persoanele care suferă de colesterol și trigliceride mărite, care le poate feri de riscul bolilor cardiovasculare. 

10. O dietă săracă în calorii este cea mai bună metodă pentru a slăbi

După cum am menționat, reducerea aportului caloric este esențială pentru pierderea în greutate, dar aceasta trebuie făcută în raport cu mai mulți parametri ai organismului, cum ar fi înălțimea, vârsta, sexul, greutatea și rata metabolică bazală. 

Dacă îți impui o dietă prea săracă în calorii, vei pierde kilogramele în plus într-un timp scurt, dar te poți confrunta apoi cu alte probleme de sănătate, cum ar fi tulburările hormonale sau metabolice și chiar slăbirea sistemului imunitar.

11. Persoanele suple sunt cele mai sănătoase

Obezitatea este asociată cu multe probleme de sănătate grave, dar acest lucru nu înseamnă că trebuie să fii slab pentru a fi sănătos. Cel mai important este să ai o alimentație sănătoasă și echilibrată, să faci mișcare și să ai o igienă a somnului temeinică. Câteva kilograme în plus, în aceste condiții, nu îți pun în pericol sănătatea.

12. Suplimentele cu calciu sunt necesare pentru sănătatea oaselor

Multe persoane consumă suplimente cu calciu pentru menținerea sănătății sistemului osos. Nu este recomandat să iei calciu fără recomandarea medicului, pentru că poți dezvolta alte probleme de sănătate, cum ar fi formarea de cristale de calciu care se atașează în mod haotic de oase, cauzând dureri. 

Este mai bine să consumi alimente bogate în calciu, cum ar fi iaurtul grecesc, sardinele, fasolea și semințele. 

13. Suplimentele cu fibre sunt o alternativă bună la alimentele bogate în fibre

Aportul necesar de fibre pe zi este greu de atins, de aceea suplimentele cu fibre sunt extrem de populare. Deși benefice, nu e recomandat să îți preiei tot necesarul de fibre din acest tip de suplimente.

Încearcă să introduce mai multe legume, fructe și tipuri de fasole care conțin fibre, pentru a menține o dietă echilibrată. 

14. Toate smoothie-urile și sucurile din fructe sunt sănătoase

Anumite sucuri și smoothie-uri sunt, într-adevăr, extrem de sănătoase, mai ales dacă ți le prepari singură și ai control asupra ingredientelor. Cu toate acestea, majoritatea smoothie-urilor și sucurilor din fructe din comerț conțin mult zahăr adăugat, care, pe lângă impactul asupra siluetei, îți poate aduce probleme de sănătate pe termen lung.

15. Toată lumea are nevoie de un supliment cu probiotice

Probioticele sunt printre cele mai populare suplimente alimentare la ora actuală. Deși au un rol benefic asupra sănătății, nu trebuie luate după ureche.

Unele persoane pot manifesta rezistență la colonizarea probiotică, iar prin consumul de probiotice, își pot deregla mai profund flora bacteriană din sistemul digestiv. Consultă-te cu medicul înainte de a lua suplimente cu probiotice.


Sursa foto: Shutterstock
Bibliografie:
Healthline - The Top 20 Biggest Nutrition Myths
https://www.healthline.com/nutrition/biggest-lies-of-nutrition 

 


Te-ar mai putea interesa și...


 

 

 

Pentru a comenta este nevoie de
Comentarii 0